Skip to main content

Aku, Tofu Stim dan Tong Gas

 Aku.

Hari ini, dos kedua Aztra Zaneca setelah menahan rindu selama dua bulan dari tarikh pernyatuan pertama kali pada 26 june yang lalu. Harini aku cuti. Entah, tak sabar nak dapat vaksin  kedua ni kot. Maka, aku seakan 'looking forward' nak buat apa waktu cuti ni. Siap call kawan aku, Mama Bell nak minta resipi tofu stim tu. 

Tofu Stim.

Akibat tergoda dengan gambar tofu stim hasil buatan Mama Bell, dengan rasa rendah diri, aku menelefon Mama Bell minta resipi. Setelah vaksin, bergegas ke mini market beli barang-barang nak masak Tofu stim. Sampai mini market, segala bahan dibeli.. yg tak patut pun masuk bakul jugak. Lebih kurang jam 6.00 petang, bermula la sesi memasak tofu stim, tengah tunggu air menggelegak, nak stim tofu, gas Habis.

Tong Gas.

Kenapa saat anda diperlukann sebegini, anda kehabisan gas meninggalkan tongnya sahaja. Setelah dikaji selidik, gas ni dibeli pada bulan februari yang lalu. Buat kata dia yang jauh di Grik, dah sampai masa dah you. Maka, kita tangguh urusan masak memasak ini hingga gas datang.. TITIK.

Comments

Popular posts from this blog

Assalamualaikum (^0^)

Hello June (^-^)

Rindu.

 Sangat lama tidak menjengah ke sini. Tersibuk dengan yang tidak tidak. Rindu, sudah semesti. Cuma, hendak menulis, tiada rasa. Ingin meluah, tak tau kepada siapa. Nota kaki :  Lontarkan jika tak membunuh, simpan jika tak menyakitkan.

peribahasa melayu yang jarang dengar..

Jilah kening maksudnya riang gembira. Minyak setitik dilaut tinbul juga maksudnya orang baik tetap mulia walaupun dimana berada. Peribahasa ini sama seperti kalau asal benih yang baik, dicampak ke laut menjadi pulau, tercampak ke bukit menjadi gunung. Tidak sungguh seluang melaut, akhirnya ke tepi jua maksudnya merajuk dengan keluarga sendiri tidak kemana. Kita selalu mendengar carik-carik bulu ayam, akhirnya bercantum jua dan air yang dicincang tak akan putu s. Sepuluh jong kapal berlabuh, anjing tetap bercawat ekor maksudnya orang yang tertutup pemikirannya dan tidak dapat menerima perubahan dan pembaharuan.yang selalu digunakan orang seperti katak bawah tempurung. Laksana mengajar anak harimau maksudnya lekas pandai atau senang diajar Seperti kunyit dengan kapur maksudnya mudah mesra Laksana menggantang asap, mengukir langi t maksudnya membuat pekerjaan yang sia-sia Laksana menggigit tangan yang menyuapkan nas i maksudnya tidak mengenang budi. kita selalu dengar perib