Skip to main content

2012~bye-bye~

Assalamualaikum.

Hari ini merupakan hari terakhir kita berada di Tahun 2012. Dah tertunaikah azam tahun lepas? Dah ada tak azam untuk tahun baru ni?

Saya?

Alhamdulillah, ada yang tertunai, ada yang tak. Kita manusia hanya boleh merancang, sedangkan Allah sudah punya perancangan buat kita.
Tahun ini, saya punya banyak cerita suka duka. Semakin bertambah tahun, semakin bertambah kawan. Alhamdulillah, Allah tak uji saya dalam kesunyian tanpa teman. Syukur juga ke hadrat Ilahi, teman-teman yang dipertemukan dari kalangan yang baik-baik. Bukan dari kalangan yang berkawan untuk mendapat kepentingan dari kita cuma.

Tahun ini juga saya dapat banyak anak sedara. Antaranya, Kak Long, yang bagi saya baby girl yang sangat comel. Tapi sayang, Acik Fadd tak berkesempatan ke Melaka untuk melawat sayang. Nanti kita jumpa yer.
Kak Ngah, Sue pula bagi saya anak lelaki. Baby Rafi, ummi dah janji nak bawa baby jumpa Acik Fadd di Taman Ilmu dan Budi ni. Acik Fadd tunggu tau.

Sebelum praktikal hari tu, masa final exam last semester, lagi satu paper nak habis... roommate saya dari semester pertama selamat melahirkan seorang baby yang comel lagi sihat. Nur Izzatul Husna binti Anas selamat menjenguk dunia saat uminya punya dua paper lagi mahu dihadap. Anak universiti ni. Kenangan manis dan pengalaman yang paling berharga yang tak mungkin saya lupa. Ye lah, saat pertama menghadapi saat-saat kelahiran. Acik Fadd akan kenang pengalaman kelahiran Husna. Jadi anak yang soleh yer sayang.

Ramadhan 2012, saya dikurniakan seorang lagi anak buah. Kakak sepupu saya selamat melahirkan seorang Adam. Namun, janji Allah itu pasti. Ajal maut kan rahsiaNya. Adam dilahirkan tanpa tempurung kepala. Adam survive lebih kurang 2 jam sahaja. Mama dan Papanya tabah menghadapi pemergian Adam. Pasti, kenangan manis mengerjakan umrah bertiga saat Adam berkongsi nyawa dengan mamanya jadi pengubat rindu mereka berdua.

Seorang lagi kakak sepupu saya, menghadiahkan baby boy kepada keluarga kami. Memang kuat gen lelaki nampaknya keluarga sebelah mak. Semua yang hadir lelaki, kesianla kat Acik Fadd ni yang kepingin nak pakaikan baju gaun yang cantik2 tu kat baby girl. Acik Fadd pakaikan kat baby Mardhiah di Melaka dan baby Maira ajela.

Lupa nak cerita pasal baby Maira. Baby Maira anak Shima, officer di pejabat saya. Senang sangat nak jaga. tidur aje. Macam manalah yer nak tinggal dengan pengasuh lepas ni. Esok mamanya kena masuk office dah. Cuti bersalin dah habis!.

Hari ini, selepas penat perah otak menjawab Company Law, pulang dan singgah di office sebentar. Ada berita gembira menanti.
Ex-president Mahallah saya dah selamat melahirkan baby boy. Penutup tahun 2012. Tahniah buat Kak Nurul dan suaminya Eri atas kelahiran cahaya mata yang dinanti. Tak sabar nak pergi melawat. Tunggu Acik Fadd tau!

ps: 2013, usiamu makin meningkat wahai Fadd. Ramai penerus warisan dan pejuang-pejuang agama yang hadir, Namun jangan dilupa yang pergi. Al-fatihah buat arwah Pak Long Mat dan Wa Akil.



Comments

Popular posts from this blog

Aku, Tofu Stim dan Tong Gas

 Aku. Hari ini, dos kedua Aztra Zaneca setelah menahan rindu selama dua bulan dari tarikh pernyatuan pertama kali pada 26 june yang lalu. Harini aku cuti. Entah, tak sabar nak dapat vaksin  kedua ni kot. Maka, aku seakan 'looking forward' nak buat apa waktu cuti ni. Siap call kawan aku, Mama Bell nak minta resipi tofu stim tu.  Tofu Stim. Akibat tergoda dengan gambar tofu stim hasil buatan Mama Bell, dengan rasa rendah diri, aku menelefon Mama Bell minta resipi. Setelah vaksin, bergegas ke mini market beli barang-barang nak masak Tofu stim. Sampai mini market, segala bahan dibeli.. yg tak patut pun masuk bakul jugak. Lebih kurang jam 6.00 petang, bermula la sesi memasak tofu stim, tengah tunggu air menggelegak, nak stim tofu, gas Habis. Tong Gas. Kenapa saat anda diperlukann sebegini, anda kehabisan gas meninggalkan tongnya sahaja. Setelah dikaji selidik, gas ni dibeli pada bulan februari yang lalu. Buat kata dia yang jauh di Grik, dah sampai masa dah you. Maka, kita tangguh ur

Aish.......saya tak nak kahwin lagi!

Serius, tugasan untuk PP1 (Profesional Practice 1) ni buat saya ter:) dan jatuh rahang mencecah dagu.... Gulp....nasib baik tak ada lalat yang sudi singgah tadi...kalau tak, tempah satu katil kat HKL la nampaknya. "Okay Class, while you fulfill the form, please listen to me. I want all of you to collect the signature of all lectures that under Legal Practices Department." ayu aje suara madam kami ni berkata... kesannya: rata2 macam fadd, jatuh rahang n spontan mulut kata "WHAT" "did you know all the lectures in Legal Practices Department? Did the lecturers know you? The answer is no right? Thus grab this opportunity to know them." Dengan itu, berjalanla kami dengan ketawa2 alah gitu sebab teringat minggu suai kenal asrama dolu2, pergi cari signature abang n kakak senior. Ni, kat sini, dah jadi senior pulak kena cari lecture. Aish...nak introduce diri pulak tu. Jangan ingat mudah untuk dapatkan tanda tangan yer... Think of yourself and please s

MaxKleen9

 hahahah...  Mesti ingat saya nak cerita pasal sabun kan. Tak! Iklan sabun ni buat saya tersenyum. Dimulakan dengan ketakutan seoarang kanak-kanak pabila pulang kerumah, terdapat seekor harimau sedang memerhatikannya. Ngauman harimau tersebut buat dia menciut lari masuk kerumah. Tetiba, datang seekor gajah menampalkan plaster pada luka kanak-kanak tersebut.  Siapa Harimau dan Gajah tu?  Iklan ini menggambarkan harimau dan gajah tu sebagai sifat seorang ibu. Harimau lambang tegasnya sang ibu mendidik anak-anak. Namun, dalam tegasnya terdapat sifat gajah yang melindungi dan hangat memberi pelukan. Tanpa sedar, saya setuju dengan iklan ini. Ye, selaku ibu, ketegasan perlu dalam mendidik. Namun, dalam tegas ada kelembutan yang menyiram hati anak-anak dengan kasih dan sayang yang tak bertepi.  Kata pujangga, anak-anak yang lahir itu ibarat kain putih, ibu bapalah yang bertanggungjawab untuk mencorakkannya.