Skip to main content

WARIS MASA HADAPAN.

Faris, Mia dan Annisa
Buat semua buah hati mak long, selamat tahun baru dan teruskan melangkah wahai anak-anak ku. Hadapilah tahun baru ini dengan senyuman dan permudahkan urusan kedua-dua ibu bapamu.Sedarlah anak-anak buahku, ibu bapamu sedaya upaya mencuba menyediakan keperluanmu dalam lelah dengan bebanan barang keperluan yang semakin hari semakin membebankan. Namun percayalah, sedikit pengertian darimu merupakan penawar paling mujarab buat mereka. Sedekahkan Al-Fatihah setiap hari buat mereka. Jangan lupa doakan mereka lewat solatmu, doakan keduanya sentiasa dalam peliharaan Allah yer sayang. Moga lelah membesarkanmu menjadi kenangan indah buat keduanya lewat usia tua mereka.

Kamu semua makin meningkat dewasa, sudah perlu bersolat dan menutup aurat sayang. Jagalah auratmu sebaiknya, Kedua ibu bapamu akan dipersoalkan tentang auratmu nanti. Sayangkan abah dan mak kan Faris? Mia dan Annisa pun sayangkan Mummy dan Abah kan? Jaga air muka mereka. Maruah mereka. Pendek kata, jadi anak yang soleh. Pesanan ini juga buat mak long. Mak long lagilah perlu jaga aurat dan tutur kata serta tingkah, mak long tak mahu bebankan Tok Su dan Wan Busu dengan dosa yang mak long buat. Kesian dengan mereka berdua yang mahu tanggung dosa anak-anak yang tak jaga aurat dengan betul.

Ingat yer anak-anak buah mak long, Ustaz Azhar Idrus ada kata dalam ceramahnya; 

"Aurat ini simbol maruah, kita jaga aurat bermakna kita jaga maruah kita. Kalau tak jaga aurat, bermakna kita buka aib kita. Kalau di usia muda, kita jaga aurat kita, Insya Allah, Allah tolong jaga aurat kita di mana kita dalam keadaan yang tidak mampu nak jaga aurat kita nanti."

Jantung hati mak long, 

 Belajar sungguh-sungguh yer sayang. Ilmu harta yang tak ternilai dan yang akan kekal tinggal dengan kita. Kehidupan akan datang semakin mencabar anakku. InsyaAllah, dengan ilmu dan iman yang kukuh didada, kamu semua mampu mengharungi kehidupan yang payah ini. Oh ya, dalam menuntut ilmu, jangan lupa adab berguru. Hormatilah guru-gurumu sayang. Mereka umpama ibu dan ayah di sekolah. Hormati guru selayaknya dia dihormati. Turut arahannya selain daripada arahan yang bertentangan dengan agama. Kelak, ilmu yang kamu timba, berkat hendaknya.
Sayangku Farid Imran

Seterusnya, membesarlah dengan sihat dan cergasnya. Buat kata orang, membesar sebagai juara. Asal kejadian pun kita adalah juara. Ingat tujuan asal manusia diciptakan. Apa yer? Untuk beribadah kepada Allah. Perbetulkan niat setiap hari. Apa yang kita buat, niatkan sebagai ibadah dan hanya untuk Allah. Insya Allah, apa yang kita buat, Allah pandu dan permudahkan. Ada doa yang diajar Nabi buat puterinya Fatimah;

"Wahai Tuhan yang Maha Hidup, Wahai Tuhan yang Maha Berdiri Sendiri, Dengan rahmatMu aku memohon pertolongan, Perbaikilah untukku urusanku semuanya, dan janganlah Engkau serahkan aku kepada diriku sendiri walau sekelip mata".

Akhir kata dari mak long, marilah kita bersama-sama menghidupkan semula nilai-nilai murni ajaran Islam dalam kehidupan. Kamu semua WARIS MASA HADAPAN. Kami semua bakal meninggalkan dunia dan menyerahkan bumi ini untuk ditadbir oleh generasi kalian. Tadbirlah ia dengan ajaran Islam, ikut undang-undang Allah yang tak lekang dek zaman dan sentiasa relevan seiring dengan peredaran masa.

Pesanan ini ditujukan kepada kalian, namun, motif utamanya lebih kepada menegur diri mak long sendiri, yang sentiasa terkhilaf dalam perbuatan seharian.



Mak Long Deela.


Comments

Popular posts from this blog

Aku, Tofu Stim dan Tong Gas

 Aku. Hari ini, dos kedua Aztra Zaneca setelah menahan rindu selama dua bulan dari tarikh pernyatuan pertama kali pada 26 june yang lalu. Harini aku cuti. Entah, tak sabar nak dapat vaksin  kedua ni kot. Maka, aku seakan 'looking forward' nak buat apa waktu cuti ni. Siap call kawan aku, Mama Bell nak minta resipi tofu stim tu.  Tofu Stim. Akibat tergoda dengan gambar tofu stim hasil buatan Mama Bell, dengan rasa rendah diri, aku menelefon Mama Bell minta resipi. Setelah vaksin, bergegas ke mini market beli barang-barang nak masak Tofu stim. Sampai mini market, segala bahan dibeli.. yg tak patut pun masuk bakul jugak. Lebih kurang jam 6.00 petang, bermula la sesi memasak tofu stim, tengah tunggu air menggelegak, nak stim tofu, gas Habis. Tong Gas. Kenapa saat anda diperlukann sebegini, anda kehabisan gas meninggalkan tongnya sahaja. Setelah dikaji selidik, gas ni dibeli pada bulan februari yang lalu. Buat kata dia yang jauh di Grik, dah sampai masa dah you. Maka, kita tangguh ur

Aish.......saya tak nak kahwin lagi!

Serius, tugasan untuk PP1 (Profesional Practice 1) ni buat saya ter:) dan jatuh rahang mencecah dagu.... Gulp....nasib baik tak ada lalat yang sudi singgah tadi...kalau tak, tempah satu katil kat HKL la nampaknya. "Okay Class, while you fulfill the form, please listen to me. I want all of you to collect the signature of all lectures that under Legal Practices Department." ayu aje suara madam kami ni berkata... kesannya: rata2 macam fadd, jatuh rahang n spontan mulut kata "WHAT" "did you know all the lectures in Legal Practices Department? Did the lecturers know you? The answer is no right? Thus grab this opportunity to know them." Dengan itu, berjalanla kami dengan ketawa2 alah gitu sebab teringat minggu suai kenal asrama dolu2, pergi cari signature abang n kakak senior. Ni, kat sini, dah jadi senior pulak kena cari lecture. Aish...nak introduce diri pulak tu. Jangan ingat mudah untuk dapatkan tanda tangan yer... Think of yourself and please s

kAmU, ye KAMU!

tolong bilang aku dimana sakit kamu tolong bilang aku apa resah kamu tolonglah bilang sama aku apa yang ada dalam kepala kamu tolong faham kamu aku bukan bomoh bisa tahu mana sakitmu tolong faham kamu aku ini tahu rautmu,  saat resah membelenggu tolong jangan tipu aku! tolonglah faham wahai kamu, kamu dan kamu, AKU INI SAYANG SAMA KAMU.